I samarbete med Moa Lönn.
I gestaltningen till Härlandatjärnskolans sporthall kombineras mötet mellan naturen, barnens lek och sport. I entrén till sporthallen höjer sig en reslig ensam björk, som bär på spår av barnens lek och spel. Trädstammen är monumental – över åtta meter hög och dess grenar breder ut sig i trapphuset.
Mellan grenarna har en boll kilats fast och någon har slängt upp ett par gympaskor som hänger och dinglar från en gren – kanske för att markera att sommarlovet börjat? Eller så kanske personen bara fått för stora fötter? Bilden innefattar också berättelsen om Björkmätaren, dess livscykel samt utvecklingsstadierna – puppa, ägg, larv och fjäril.
På trädstammen vilar en svartvitt spräcklig björkmätare, i himlen flyger en svart variant av samma fjärilsart. Björkmätaren är intressant eftersom den är en art genom vilken vi människor kunnat följa evolutionen under vår egen livstid. Arten finns också i området kring Härlandatjärn och blev känd under den tidiga industrialismen när Englands miljö blev starkt påverkad av koleldning. Då upptäcktes att den svarta varianten av björkmätarna blev mycket vanligare, eftersom de spräckliga fjärilarna lättare upptäcktes av fåglar när de vilade på trädens sotiga stammar. När vi blev bättre på att rena utsläppen och sotet försvann från träden blev den spräckliga varianten mer vanlig igen - ett tydligt tecken på arters anpassning. Genom björkmätarna kopplas konstverket till omvärlden och tankar kring klimat och vår egen relation till ekosystemet och hållbarhet.
Att lära sig mer om naturen och dess förutsättningar är en viktig del av att växa upp och utbildningen i skolan. Björken som växt och träd har en lång historisk koppling tillbaka ända till folktron på asagudar, där den är Frejas träd och står för fruktbarhet, kvinnlig kraft och återfödelse. Den följer också upp traditionen av att plantera ett livsträd när en människan går in i ett nytt livsstadie eller för att fira ett barns födelse. Det finns mycket för barn och pedagoger att upptäcka kring björken – dess mytologiska symboliska berättelser, som slöjdmaterial i kreativa processer men också det faktum hur vi delvis varit beroende av den för att framställa grönsåpa av björkaska eller hur vi historiskt nyttjat den för dess medicinska egenskaper eller färgat kläder med dess gröna löv.
Material: Keramisk relief glaserad med transparent glasyr samt marmorerad lera med olika infärgningar.
Göteborgs Stad Stadsfastighetsförvaltningen, 1%-regeln.
Upphängningskonstruktion och montering av Tomas Auran.